Fem typer tillitsvalgte

Hvilken ligner mest på deg?
Her er fem typer tillitsvalgte som du trolig har møtt – og som du kanskje kjenner deg igjen i selv?
16. februar 2021

Tillitsvalgte kommer i alle fasonger og størrelser. Noen har drømt om å lede forhandlinger hele livet. Noen har gjort nøye avveininger av fordelene og ulempene med vervet. Andre blir kastet inn i rollen og må plutselig lære seg alt på en gang.

Men uansett hvilken type du er, er det en ting som er sikkert: Mangfoldet blant de tillitsvalgte er noe av det som gjør arbeidslivet vårt til et av de beste i verden.

Sjekk hvilken tillitsvalgttype som ligner mest på deg – eller de tillitsvalgte du kjenner!

1) Solidaritetskrigeren

En for alle, og alle for en! Du lever og ånder for gode arbeidsvilkår og står mer enn gjerne på barrikadene for kollegene dine. Du er en levende påminnelse om at arbeiderbevegelsen har kjempet hardt for rettighetene vi har i dag – men også om at kampen ennå ikke er over. Den må fortsatt kjempes hver dag i arbeidslivet.

Med en sterk rettferdighetssans og fellesskapsfølelsen brusende i blodet, er du den fødte tillitsvalgt.

Om vi blir med hjem til barndomshjemmet ditt og skuer inn på det gamle soverommet, finner vi ikke plakater av kjente skuespillere eller rockestjerner på veggene. Der henger kjente og kjære fagforeningshelter.

2) Nettverksbygger’n

Du fyller kalenderen med møter, seminarer og konferanser. Det gir deg faglig påfyll, ja, men det er ikke hovedgrunnen til det voldsomme kjøret ditt. Nei, den egentlige grunnen er at du ELSKER å mingle. Du er utadvendt og sosial. Du fylles av energi av å bli kjent med nye, interessante mennesker.

Derfor sitter rollen som tillitsvalgt som støpt på deg. Du blir bedre kjent med arbeidsplassen din, du kommer inn i et nettverk av dyktige kolleger på tvers av bransjer og fagfelt, og ikke minst er du flink til å få ting gjort i samarbeid med andre.

På nattbordet ditt ligger det en artikkel. Du plukker den opp ved spesielle anledninger. Den er godt lest og store partier er streket under. I margen står det kommentarer som «viktig poeng», «undervurdert» og «JA!!».

Artikkelen er det sosiologiske verket The Strenght of Weak Ties, som viser hvor viktig det er med bekjentskaper som ligger utenfor dine nære relasjoner.

3) Den organiserte

Du sitter på kontoret ditt og titter deg litt rundt. Hva ser du?

Vel, det er kanskje enklere å ramse opp det du ikke ser: Du ser ikke kaffeflekker på pulten, penner og papir som ligger strødd rundt eller åtte-ni kaffekopper som er samlet opp fra den siste uka.

Nei, det du ser er et ryddig og velorganisert system. Alt har sin naturlige plass i skuffer, skap og tidsskriftsamlere. Og kanskje ser du noen velplasserte postit-lapper, fylt ut med en effektiv og sirlig håndskrift, for å minne deg på ukens gjøremål. Det kommer ikke som noen overraskelse at du liker orden, er disiplinert og skårer høyt på planmessighet i personlighetstesten Big 5.

Hovedgrunnen til at du er tillitsvalgt er at du liker (les ) ha kontroll selv. Når du deltar ved forhandlingsbordet, kan du føle deg helt sikker på at alt blir gjort riktig. Ansvaret er ditt, og du kan endelig senke skuldrene. På samme tid er medlemmene også trygge med en ressurs som deg bak roret. Det vi har her, er en klassisk vinn-vinn-situasjon!

4) CV-bygger'n

Du er sulten, fremoverlent og ambisiøs. Med et utømmelig lager av energi og overskudd, er det ikke aktuelt for deg «å bare gjøre jobben din». Nei, du fyller på med mer ansvar, mer kompetanse og flere verv.

Med andre ord: Nye utfordringer tar du på strak arm, og du tørster etter å komme deg opp og fram. Og hva er vel da bedre enn å ta på deg et verv der du får innflytelse og lærer mer om bedriften og bransjen du jobber i?

Den yngre versjonen av CV-byggeren har kanskje 1-2-3 verv, men den litt mer rutinerte bygger’n kan ligge på et tosifret antall. Det er ikke rart at vennene dine i all hovedsak er tidligere eller nåværende kolleger.

5) Pliktmennesket

Det var aldri meningen å bli tillitsvalgt. Det var bare det at ingen andre stod fram og tok på seg vervet, slik du hadde håpet. Men jobben må gjøres, og nå sitter du her.

Du har kanskje vært i den samme situasjonen før. Du satt i FAU-møte og skolen trengte frivillige til å hjelpe til i Skolepatruljen. Ingen andre meldte seg, og nå drar du på deg refleksvest og griper tak i STOPP-skiltet om morgenen og står ved veien og stopper trafikken for barn som er på vei til skolen.

Eller kanskje var det juletrefesten du skulle organisere?

Dette bør du imidlertid vite: Samfunnet er i stor grad bygget på pliktmennesker, som ikke i utgangspunktet brenner for saken, men som møter opp på dugnaden og gjør jobben likevel. Og de gjør den godt. Det de eventuelt mangler i engasjement i starten, tar de mer enn igjen for i kompetanse, seriøsitet og tilstedeværelse. Og etter en stund finner de ofte ut at jobben ikke var så ille som de først hadde fryktet. Ja, faktisk var den ganske så fin.